Minihokej ČSLH
Minihokej ČSLH
Sportovní oddělení ČSLH připravilo ve spolupráci s TMK pro rodiče, hráče a trenéry v klubech propagační plakát (níže na stránce) „Proč minihokej?“, který osvětluje opodstatněnost hry na malém prostoru v nejmladších hokejových kategoriích (ročníky 2006 a 2005).
Je zřejmé a prokazatelné, že správná kombinace tréninku a specifických cvičení na velkém a malém prostoru je pro rozvoj hráče nejefektivnější. Na utkání se musíme podívat z jiného úhlu pohledu. V samotném utkání na standardním „velkém“ hřišti nesporně mladý hráč například zdokonaluje prostorovou orientaci a rozvíjí dlouhý „striding“ (bruslařský krok). Naproti tomu se však během utkání ale naprostá většina hráčů zapojí do herních situací jen 3-5 minut, pouhých 20 sekund je mladý hokejista v držení puku, a v průměru 1x vystřelí na branku. Během takového utkání je často mimo dění, nezapojí se do hry.
V Minihokeji je mladý hokejista prokazatelně téměř neustále v akci a je zapojen do herních situací. 3x častěji je v držení puku, 5x více se dostane do brankových šancí a 5x častěji vystřelí na branku. Brankáři jsou aktivní a v neustálém střehu. Minihokej nutí hráče k rychlejším změnám bruslení, častěji a včasněji přihrávat, pohotověji střílet, rozhodovat se a reagovat na neustálé změny směru a situací. Hráč má větší šanci dobruslit zpět po ztrátě puku a znovu vybojovat kotouč. Hra se téměř nezastaví, zapojení do hry je konstantní, hra vtáhne, je emotivní.
Do zápasu minihokeje mají minimálně zasahovat trenéři a rozhodčí. Hráče je třeba nechat hrát, tvořit, hráči musí mít prostor pro radost z každé povedené akce, šance, střely, vstřeleného gólu. Nesmíme se soustředit se jen na konečný výsledek.
Rovnoměrné zapojení všech hráčů do utkání posiluje týmové myšlení, kamarádství, respekt jednoho k druhému. Každý hráč dostane prostor pro zlepšení (barevné pásky). Vyslovujeme rázné „NE“ trenérům-výsledkářům v této kategorii.
Hra „Mini“ je v kategoriích žáků do deseti let prosazována v celém hokejovém světě, především ve Švédsku, Finsku a Švýcarsku. V Kanadě a USA jsou populární ligy 3 na 3 na zmenšeném prostoru, dokonce se staví speciální zúžená hřiště. „Mini“ verze je samozřejmostí v žákovských kategoriích u nás i v zahraničí ve fotbale, basketu, házené, volejbalu.
Minihokej v tréninku. Mladí hráči by měli dostat v tréninkovém minihokeji ještě větší prostor pro samostatnost. Trenér by jim neměl téměř vůbec zasahovat do hry, měli by hrát bez neustálých pokynů a koučinku. Hráči pak budou sami vyhodnocovat a řešit různé herní situace, registrovat góly. Budou hrát bez stresu, zkoušet nová řešení a více tvořit.
Plakát ke stažení ve formátu A3 (*.pdf)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
A zde ještě několik sloganů a hesel od trenéra dr. Luďka Bukače. Každý hráč, nechť si vybere to své ...
Tvůj tým je tvoje vizitka. = Najdi svojí převahu a využij ji. = Tvořivost je dílo, skórovat je úkon. = Zůstaň svůj, ale spolupracuj. = Nedívej se, nauč se vidět. = Ztratíš-li odvahu, ztrácíš všechno. = Využij první šanci, druhá už nemusí přijít. = V pravý čas na správném místě a s holí na ledě. = Hůl je nástroj, se kterým se musíš naučit zacházet. = Chceš-li využít převahu, vydej se víc, než soupeř. = Strůjci přesilových her jsou obránci. = Kondice je pohonné palivo, technika je mechanismus. = Ruce dělají to, co chce hlava, nohy tě nesou, trénuj nohy. = Vysoké tempo zhoršuje trefu, někdy je potřeba i zpomalit. = Psychicky silný jedinec se nikdy nevzdává a bojuje. = Hokejista nemůže mít ruce pianisty, ale ani kulturisty. = Postaršení vyžaduje i častý návrat ke svým. = Technika je řemeslo, hrát je umění. = Odebereš-li kotouč u mantinelu, ihned se toč čelem do hřiště. = Nezklameš-li sám sebe, můžeš si věřit, věříš-li si, jsi připraven = Hraj …!
Sportu zdar, hokeji zvlášť! KZ (vloženo 05.12.2013_13:30)
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::